0

מכת חום ושכחת ילדים ברכב

מהי בעצם מכת חום? איך מונעים אותה ואיך מטפלים?

במדינת ישראל החמה, שבה הטמפרטורות בקיץ מגיעות לעיתים ליותר מ-40 מעלות צלזיוס, מתרחשים מדי שנה עשרות מקרי מוות מצערים של אנשים הסובלים ממכות חום.

מכת חום או מכת שמש, היא תופעת מסכנת חיים, שבה טמפרטורת הגוף עולה אל מעל ל-40 מעלות חום. עלייה זו גורמת להרס של תאים בגוף ועלולה להוביל לנזקים בלתי הפיכים ואף למוות.

הטיפול במצבי אלו חייב להיות מהיר, נכון ומדוייק. מצבים אלו הם מסוכנים ומדרדרים בזמן מהיר מאוד. על הטיפול תלמדו בהרחבה בקורס העזרה הראשונה של נקר מדיק.

 

מכת חום- למה היא מתרחשת?

גוף האדם מווסת את טמפרטורת הגוף באופן שוטף, הוכחה לכך היא שגם כאשר הטמפרטורה היא מתחת לאפס וגם כאשר היא 40 מעלות חום, הטמפרטורה שלנו תישאר בטווח התקין (37 מעלות).

במצב של מכת חום, ויסות חום הגוף נפגע, והגוף צובר יותר חום ממה שהוא מספיק לסלק. כתוצאה מכך, טמפרטורת הגוף מתחילה לעלות. מכת חום נגרמת כתוצאה מחשיפה ושהיה בסביבת חום גבוה או כתוצאה ממאמץ קשה בסביבה חמה ולחה.

כאשר חום הגוף מגיע ליותר מ40 מעלות חום האדם מוגדר כסובל ממכת חום. מכת חום מתבטאת בסומק, הזעה מרובה, חולשה קיצונית, הכרת מעורפלת, עלייה בקצב לב, פרכוסים ומוות.

הסכנה הגדולה במכת מוות היא שבשל עליית החום של הגוף, מתחיל תהליך בלתי הפיך של הרס התאים והחלבונים ובתהליך זה נפגעים איברים רבים כמו הלב, הכבד, הכליות והמוח.

 

מה הטיפול באדם הסובל ממכת חום?

הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לקרוא לעזרה רפואית, על מנת לפנות את הנפגע כמה שיותר מהר לבית חולים.

בזמן שמחכים להגעת הפינוי מה שצריך לעשות הוא לנסות ולקרר את הנפגע כמה שיותר מהר!

כיצד עושים זאת? מעבירים אותו למקום מוצל, מורידים ממנו בגדים, שופכים עליו מים קרים (לא על הפנים!), משיבים עליו רוח ואם יש גם שמים עליו שקיות קרח בבתי השחי ובמפשעות.
במידה והנפגע יכול לשתות, נותנים לו לשתות מים.

 

שכחת ילדים ברכב

בשנים האחרונות התרחבה התופעה המצערת של שכחת ילדים ברכב. על פי נתוני ארגון “בטרם”, יותר מ-880 ילדים נשכחו ברכב בישראל בעשר השנים האחרונות, ו-32 מהם מתו.

בימי קיץ חמים הטמפרטורה בתוך רכב סגור יכולה להגיע ליותר מ-70 מעלות צלסיוס. גופם של ילדים קטן יותר ונוטה להתחמם מהר יותר וכך מעמיד אותם בסיכון מוגבר ללקות במכת חום.

בשל התרחבות התופעה בשנים האחרונות יצא חוק המחייב בעלי ילדים להתקין ברכבם מערכת המונעת שכחת ילדים, ומי שלא התקין עלול לקבל קנס כספי.

 

כיצד ניתן למנוע מכת חום?

הטיפול הפשוט והטוב ביותר הוא מניעה. מכת חום הינה מסכנת חיים וניתנת למניעה אם מקפידים על הדגשים הבאים:

  • הקפדה על שתייה מרובה
  • הימנעות מפעילות גופנית (ובמיוחד מאומצת) בשעות החמות.
  • שהיה בסביבה קרירה בשעות עומס החום, ואם לא ניתן, אז להשתדל להישמר מפני השמש ולחבוש כובע, וללבוש בגדים מאווררים.

 

  • אצל ילדים- על גננות לוודא שהם אינם מסתובבים בחוץ לאורך זמן בשעות החמות, לבושים בשכבת בגדים אחת ומאווררת ומקפידים על שתיית מים.
  • לא להשאיר ילדים במכונית סגורה, גם לא לזמן קצר.