0

מאמר מעניין על סוכרת

מהי סוכרת?

בקצרה, סוכרת היא מחלה המתאפיינת בעלייה של רמת הסוכר בדם.

כ-425 מיליון בני אדם ברחבי העולם חולים בסוכרת, וכמיליון וחצי בני אדם מתים מדי שנה מסיבוכי המחלה, נתון שהופך את מחלת הסוכרת לגורם המוות הרביעי בעולם. לכן, חשוב לדעת מהם הגורמים המעמידים אדם בסיכון לחלות בה, ובעיקר חשוב לדעת כיצד לטפל ולשמור על אותם חולי סוכרת.

מחלת הסוכרת מתחלקת לשני סוגים: סוכרת סוג 1 (סוכרת נעורים) וסוכרת סוג 2.

סוכרת סוג 1: נגרמת מפגיעה בתאי הבטא (התאים המייצרים את האינסולין) בלבלב, מה שגורם למחסור חלקי או מלא באינסולין. סוכרת מסוג זה נגרמת משילוב של גורמים גנטיים עם גורמים סביבתיים.

סוכרת סוג 2: סוכרת מסוג זה נגרמת בדר”כ ממצב שנקרא “תנגודת אינסולין”- מצב בו תאי הגוף הופכים ללא רגישים מספיק לאינסולין ולא מגיבים אליו. נגרמת בעיקר מגורמים סביבתיים (השמנת יתר, חוסר בפעילות גופנית) אך גם בשל גורמים תורשתיים.

אינסולין הוא הורמון המופרש מהלבלב אל מחזור הדם, ותפקידו העיקרי הוא לעודד כניסה של גלוקוז (סוכר) לתאי הגוף.

מהן הסכנות והסיבוכים של סוכרת?

אצל חולי סוכרת, רמות הסוכר בדם אינן מאוזנות והם עלולים לסבול משני מצב הקצה של המחלה- עודף גלוקוז בדם (היפרגליקמיה) ומיעוט גלוקוז בדם (היפוגליקמיה). הטיפול במצבי חירום אלו חייב להיות מהיר ונכון. מכיוון שחלקם מסכני חיים. על הטיפול המדוייק במצבי חירום של סוכרת תוכלו ללמוד בלומדת העזרה הראשונה של נקר מדיק.
היפרגליקמיה: עלייה חדה ברמת הסוכר בדם עלולה להוביל למצבים מסכני חיים בטווח המיידי. בנוסף, רמה גבוהה של סוכר בדם לאורך זמן גורמת לשקיעתו בדפנות כלי הדם מה שמעלה את הסיכון של אותם חולים לסבול מאוטם בשריר הלב, עיוורון, פגיעה כלייתית ופגיעה עצבית שתוביל לקטיעת גפיים.

היפוגליקמיה: ירידה ברמת הסוכר בדם גורמת לרמת האנרגיה הזמינה בגוף לרדת, מה עלול לגרום לפגיעה קשה במוח. פגיעה זו מתבטאת ברעידות, הזעה, רעב, פרכוסים, אובדן הכרה ואף תרדמת ומוות.

כיצד ניתן לטפל ולמנוע סוכרת?

הטיפול הטוב ביותר במחלת הסוכרת הוא מניעה. למרות שלמחלות אלו מרכיב גנטי, ניתן לצמצם את הופעתן ואף למנוע אותם, אם מקפידים שהגורמים הסביבתיים יהיו נכונים.

איך מונעים?
מקפידים על דיאטה דלת-פחמימות ועשירה בשומן ובחלבון. הפחתת שומן טראנס, משקאות אלכוהולים וסוכרים.
בנוסף הקפדה על ביצוע פעילות גופנית קבועה ותדירה. פעילות גופנית הוכחה כמועילה מאוד גם במניעת סוכרת וגם בשליטה על המחלה אצל חולים. היא מורידה את תנגודת הנאינסולין ומשפרת את חילוף החומרים.

הטיפול בסוכרת כולל הקפדה על תזונה ופעילות גופנית, בשילוב מתן אינסולין דרך משאבה או משאף.



משאבת אינסולין- מזהה על ידי חיישן את רמות הגלוקוז בדם ומפרישה בצורה אוטומטית אינסולין כדי לווסת את רמות הסוכר בדם.