0

טיפול באדם שטבע

טביעה

אחד מהבילויים הנפוצים והמוכרים ביותר בחודשי הקיץ בישראל הוא רחצה בים או בבריכה.
לצערנו, בכל שנה בילוי זה מוביל למאות מקרי טביעה, שחלקם מסתיימים במוות.

טביעה היא סיבת המוות המובילה בקרב הילדים בחודשי הקיץ, וסיבת המוות השלישית בקרב ילדים באופן כללי.

חשוב מאוד לדעת כיצד לטפל נכון במקרי טביעה, שכן ההידרדרות של הטובע הינה מהירה מאוד, וסיכויי ההישרדות אינם גבוהים, על אחת כמה וכמה כשמדובר בתינוקות וילדים. על הטיפול בטביעה תוכלו ללמוד בהרחבה בקורס העזרה הראשונה שלנו, בנקר מדיק.

 

מהי טביעה?

טביעה הינה מצב מסכן חיים שבו הטובע שואף נוזלים (בדרך כלל מים) לתוך ריאותיו.

 
תהליך ההידרדרות של הטביעה מורכב מהשלבים הבאים:

1. בשלב הראשון, מים נכנסים לקנה הנשימה של הטובע וגורמים לתופעה שנקראת “לרינגו ספאזם”-מיתרי הקול נסגרים, ואין מעבר של אוויר ומים בקנה הנשימה.
מצב זה נקרא “טביעה יבשה” מכיוון וכמעט ולא נכנסו מים לריאותיו. אם הטובע חולץ בשלב הזה וקיבל טיפול רפואי מתאים, סיכוייו לשרוד גבוהים.

1. בשלב השני, סגירת קנה הנשימה מורידה את אספקת החמצן למוחו של הטובע, והוא מאבד את הכרתו. כשהוא מאבד את הכרתו שריריו נרפים, ומים מתחילים ולהיכנס ולמלא את ריאותיו.
מצב זה נקרא “טביעה רטובה”. מכיוון שריאות הטובע מלאות במים, אין כמעט אפשרות להנשימו בצורה טובה. סיכויי ההישרדות שלו תלויים בכמות המים שבריאותיו. ככל שכמות המים קטנה והוא נמשה מהמים מהר- סיכויי ההישרדות שלו יותר גבוהים.

 

מהם גורמי הסיכון לטביעה:

  1. חופים שאינם בטוחים לשחייה- בחופי מדינת ישראל נפוצה התופעה של בורות מתחת לפני המים, בורות אלו גורמים לזרמים חזקים שמקשים על השחייה לידם ועלולים לגרום לטביעה.
  2. שחייה בחופים שאינם מוכרזים וללא מציל– מצילים יכולים לתת עזרה ראשונה טובה ומדוייקת ולחלץ במהירות איש שטבע. בשנים האחרונות נפוצה התופעה של שחייה בחופים שאינם מוכרזים או במאגרי מים ללא מציל.
  3. תינוקות וילדים- תינוקות עלולים לטבוע אפילו בעומק של 10 ס”מ-בגלל שראשם כבד, הם עלולים להתהפך ולא להצליח להתהפך חזרה. ילדים יכולים להעריך לא נכון את מידת המסוכנות ולקפוץ למים עמוקים או סוערים, בנוסף יכולת השחייה שלהם לא טובה מה שיקשה עליהם להיחלץ.

 

כיצד מטפלים באדם שטבע?

הטיפול הכי טוב הוא למנוע!

לא לרחוץ בחופים ללא מציל, להקשיב להנחיות המצילים בזמן הרחצה ולא להיכנס למאגרי מים או מעיינות מגודרים, לא לנסות לשחות כאין את המיומנות לכך ולא לקפוץ למים עמוקים.

כמדובר בתינוקות וילדים- לוודא שקיימת השגחה צמודה ופעילה כאשר התינוק במים, לשים מצופים וללמד שחייה כשהוא בגיל המתאים. להקפיד שאין בבית מכלים עם נוזל (דלי, אמבטיה או גיגית) ולוודא שאין גישה למקורות מים שלא ניתן לרוקן.

 

 

הטיפול באדם שטבע הוא:

  1. לקרוא למציל כמה שיותר מהר!
    2. חשוב לא להיכנס למים אם אין לך את המיומנות הדרושה לכך!
    3. במידה וטובע בהכרה, יש להושיב אותו ולהרגיע אותו על מנת להקל על הנשימה שלו.
    4. במידה והטובע מחוסר הכרה, יש להתקשר מיד למד”א ולהתחיל בהחייאה כמה שיותר מהר!