0

אז מהן מחלות חורף?

 

מחלות חורף הן שם כינוי לקבוצת מחלות המתפרצות באוכלוסיה בעיקר בחודשי החוף. מחלות אלה הן בדרך כלל נגיפיות (נגרמות על ידי וירוס) ובדרך כלל פוגעות בדרכי הנשימה העליונות- איזור האף, האוזן והגרון.

מחלות החורף הנפוצות ביותר הן צינון, שפעת ודלקת גרון. בנוסף גם דלקות בסינוסים, בסימפונות ובאוזניים הן מחלות שנפוצות בחורף.

 

מדוע דווקא בחורף?

 

הסיבה העיקרית למדוע מחלות אלו נפוצות בעיקר בחורף מתחלקת לשני גורמים: הגורם הביולוגי (שמשפיע על גורמי המחלה) והגורם ההתנהגותי (שמשפיע על בני האדם).

  1. הגורם הביולוגי מחקרים רבים הוכיחו כי מרבית מחוללי המחלה של מחלות החורף פועלים טוב יותר (כלומר מדבקים יותר ועמידים יותר) בתנאי טמפרטורה נמוכים ולחות נמוכה.
    בנוסף, גם מערכת החיסון שלנו פועלת בצורה טובה פחות בטמפרטורות נמוכות. מחקרים הוכיחו שבתנאי קור, זרימת הדם לגוף פחות יעילה מה שגורם לתפקוד מערכת החיסון לרדת ביעילותו.
  2. הגורם ההתנהגותי- בתנאי קור אנשים נוהגים להישאר בחדרים סגורים ולא מאווררים. בחדרים אלו מצטברים יותר מזהמים ורעלים ויש בהם פחות חמצן טרי. המחסור באוורור יוצר קרקע פורייה להעברה של נגיפים בין אנשים. בנוסף, במזג אוויר חורפי אנשים פחות מתעמלים ומטיילים, מה שגם הוכח שמסייע לפעילות מערכת החיסון. הירידה בתדירות הפעילות הגופנית גורמת לירידה ביעילות מערכת החיסון והפעילות הבריאה של מערכות הגוף.

 

איך ניתן להימנע?

 

מרבית מחלות החורף אינן מסוכנות אך הן בהחלט  עלולות לגרום להפרעה באורח החיים ולפגיעה בו.
בנוסף, באוכלוסיות סיכון כמו ילדים וקשישים, מחלות אלו עשויים להיות קטלניות במקרים מסויימים. 

הדרך הטובה ביותר לטפל במחלות אלו הוא למנוע אותן! וכך נעשה זאת:

  1. הקפידו על אוורור הבית והמשרד: דיברנו על כך שחללים סגורים הן קרקע פוריה להתפשטות המזהמים, מספיק בחלון פתוח אחד כדי להוריד משמעותית את סיכויי ההידבקות במחלות.
  2. הקפידו על חיטוי: הוירוסים והחיידקים נמצאים בכל מקום, ובמיוחד על ידיות, ברזים, משטחים חלקים, צעצועים וכפות הידיים. הקפידו לחטא באמצעות אלכוהול את איזורי המגע בבית, את הידיים לפני הכנת מזון ולאחר קינוח אף.
  3. השתעלו על המרפק: בזמן שיעול ועיטוש, רסיסי השיעול עשויים להתפשט עד לרדיוס של כמה מטרים סביב האדם החולה, וכך לסכן בהדבקה את כל האנשים שסביבו. שיעול למרפק מונע זאת בצורה יעילה ופשוטה.
  4. התחסנו לשפעת: החיסון ניתן בחינם בכל הקופות, ללא צורך בהפניית רופא, ללא עלות וללא תור. החיסון חשוב במיוחד בתינוקות מגיל חצי שנה וילדים, בנשים הרות ובקשישים. החיסון חשוב גם לאנשי צוות רפואי, מורים וגננות העלולים לגרום בעצמם להדבקה המונית. ככל שיותר אנשים יתחסנו סביבכם, כך תגבר ההגנה.
  5. במקרה של מחלה, פנו לרופא: רופא עשוי לתת טיפול סימפטומטי או לגורם המחלה, והוא יורה לכם בצורה הטובה ביותר כיצד להתמודד עם המחלה.  
  6. חליתם? הישארו בבית: במהלך מגפת הקורונה עלה לכותרות הבידוד כדרך מניעה יעילה של מחלות. מחלות החורף פועלות בצורה דומה למחלת הקורונה ולכן, במידה ואתם חוששים שחליתם, בידוד עצמי עשוי למנוע הדבקה של חברים וקרובים אליכם.