0

איך מטפלים בנקע בקרסול?

נקע בקרסול

 

זה קרה לרובנו, תוך כדי ריצה, קפיצה או אפילו הליכה אנחנו נוחתים בצורה לא טובה על כף הרגל- הקרסול מתעקם, אנחנו מרגישים כאב חד ומבינים שכנראה נקענו את הקרסול.

נקע הוא אחת הפגיעות הנפוצות ביותר, והוא עלול להתרחש בכל שכבת גיל. טיפול נכון בו חשוב כדי שלא ייווצר נזק לגפה לטווח הרחוק. תוכלו ללמוד בהרחבה על מהו נקע וכיצד מטפלים בו בקורס העזרה הראשונה שלנו בנקר מדיק.

 

אז מה זה בעצם נקע?

ההגדרה לנקע הוא פגיעה בשלמות הרצועה המפרקית. תפקיד הרצועה הוא לייצב את מפרקי הגוף ולשמור על טווח תנועה תקין. נקע מתחרש כאשר הרצועה נמתחת מעבר ליכולתה נוצרים בה קרעים שפוגעים בשלמותה. חשוב להבין שנקעים עלולים להיווצר בכל מפרקי הגוף- כמו לדוגמא בכתף, או במפרק הירך והאצבעות אך נקע בקרסול הוא הנפוץ ביותר.

לנקע קיימות 3 דרגות חומרה:

  • דרגה 1- בדרגה זו נוצרים קרעים מינוריים ברצועה.
  • דרגה 2- בדרגה זו נוצרים קרעים יותר משמעותיים.
  • דרגה 3- בדרגה זו נוצר קרע מלא של הרצועה.

הגורם העיקרי לנקע הוא טראומה לרצועה, בדרך כלל על ידי תנועה חדה של הקרסול מעבר לטווח התנועה הטבעי שלו. תנועה “לא טובה” זו מתרחשת בדרך כלל בזמן פעילות גופנית מאומצת שמשלבת בתוכה שינויי כיוון כמו משחקי כדורגל, כדורסל וטניס או נפילה. בנוסף גם נעילת נעלי עקב ללא מיומנות עלולה לגרום להתעקמות הקרסול.

 

כיצד ניתן לדעת שמדובר בנקע?

תסמיני הנקע הם כאב שמתעצם כשמפעילים משקל על הגפה הפגועה, נפיחות ושטפי דם וטווח תנועה מוגבל.

חשוב להתייעץ עם רופא לאחר החבלה כדי לוודא שלא מדובר בשבר של אחת העצמות בקרסול או בנקע הדורש טיפול רפואי מתקדם.

 

כיצד נטפל באדם שנקע את קרסולו?

הטיפול הראשוני בנקע בקרסול הוא לפי העקרונות הבאים:

  • קירור- כדאי לקרר את הגפה הפגועה באמצעות קרח או אפילו שקית ירקות קפואה למשך כמה דקות, כמה פעמים ביום. הקירור משכך את הכאב ומפחית את הדימום והנפיחות באיזור.
  • מנוחה- מנוחה של הגפה, כלומר לא להעמיס משקל על הגפה הפגועה למשך כמה ימים, ניתן להיעזר בקביים. המנוחה מזרזת את ההחלמה ומונעת פציעות נוספות.
  • חבישה לוחצת- החבישה מקבעת את המפרק ומסייעת בהורדת הנפיחות.
  • הגבהה- הגבהת הגפה הפגועה עוזרת להורדת הנפיחות.