0

מהן הפרעות קצב בלב?

הפרעות קצב והטיפול בהן:

הפרעות קצב, כשמן כן הן- הפרעות בקצב הלב. הפרעת קצב יכולה להיות החסרת פעימה או אי סדירות פעימות, פעימות מהירות מדי או איטיות מדי ועוד.

הלב שלנו במצבו התקין מתכווץ ומזרים דם לכל חלקי גופנו, הוא עושה זאת בתגובה לאותות חשמליים שנוצרים במערכת חשמלית בלב. הפרעת קצב מתרחשת כאשר מתרחש שיבוש כלשהו במערכת החשמלית של הלב.

מיליוני בני אדם יחוו הפרעת קצב לפחות פעם אחת בחייהם ולרוב הפרעות אלה הן לא מסוכנות. למרות זאת, עלינו לזכור כי קיימות הפרעות קצב קטלניות ומסוכנות הגורמות למוות של מאות אלפים בכל שנה.

 

להפרעות קצב מספר גורמים-

  1. בעיה חשמלית בלב- במצב כזה, מעבר הזרם החשמלי התקין שמאפשר את הכיווץ של הלב לא עובד כראוי. הוא גורם לכיווץ לא תקין ומסוכן. דוגמא להפרעה כזו היא פרפור עליות ופרפור חדרים.
  2. מחלה בשריר הלב– לעיתים הופעת מחלות בלב פוגעות במעבר האותות החשמליים או בכיווץ התקין של הלב, ופוגעות בתפוקת הלב. דוגמא להפרעה מסוג זה היא אוטם בשריר הלב- באיזור הנמקי אליו לא הגיע דם יש שיבוש בתפקוד.
  3. הפרעות קצב שלהן אין סיבה ידועה או מוגדרת– לא ידוע מה גורם להפרעות קצב אלו, אך הגורמים שמעלים את הסיכוי ללקות בהפרעה זו הם עישון, שתיית אלכוהול, שתיית משקאות עם קפאין ומתח. דוגמא להפרעה כזו היא הופעת פעימות מוקדמות.

הפרעות הקצב הנפוצות ביותר:

  1. פעימות מוקדמות- הפרעה זו מתבטאת כהפסקה רגעית בדופק. מה שקורה במצב כזה הוא שהלב פועם מוקדם מהרגיל, ולאחר מכן “נח” זמן רב יותר כדי להספיק לפעימה הבאה. לכן תופעה זו מורגשת כהחסרת פעימה. חשוב להבין שלמרות שהדבר מלווה בתחושה לא נעימה ומפחידה, מצב זה בדרך כלל אינו מסוכן.
  2. פרפור פרוזדורים– הפרעת הקצב הנפוצה ביותר. פרפור פרוזדורים מתרחש בגלל מעגלים חשמליים מרובים שפועלים בו זמנית בחלקים העליונים של הלב. הפרעה זו באה לידי ביטוי בדופק לא סדיר, ועלולה להוביל לנזק בלתי הפיך. הסיכוי ללקות בתופעה זו עולה עם הגיל, ונפוץ אצל אנשים בעלי מחלות לב. הטיפול בהפרעה זו היא דרך כלל תרופתית.
  3. פרפור חדרים- הפרעת קצב הבאה לידי ביטוי בדופק מהיר מאוד ולא סדיר, שיוצר פעימות לא יעילות שלא מזרימות את הדם כראוי לגוף. כתוצאה מכן לחץ הדם יורד מהר מאוד ומעמיד את האדם בסכנת חיים מיידית. הטיפול היחיד בהפרעת קצב זו היא מתן שוק חשמלי על ידי דפיברילטור. במידה ולא ינתן טיפול נכון בזמן, הפרעת הקצב הזו תגרום למוות.

הטיפול בהפרעות קצב-

קיימות הפרעות קצב רבות, ורובן אינן מסוכנות. הטיפול בהפרעות קצב אלו הוא בדרך כלל תרופתי ותלוי במקרה.

הפרעת הקצב המסוכנת והקטלנית ביותר היא פרפור חדרים. הפרעה זו עלולה לגרום למוות תוך זמן קצר אם היא אינה מטופלת כראוי. הטיפול הוא פשוט ומהיר- מתן שוק חשמלי על ידי דפיברילטור. בקורס העזרה הראשונה שלנו בנקר מדיק תוכלו ללמוד עוד על השימוש במכשיר הדפיברילטור והתפעול שלו, כדי שגם אתם תוכלו להציל באמצעותו חיים.