0

הלם – לא מה שחשבתם

הלם או שוק הוא שם המתאר מצב רפואי ובו יש ירידה חדה ומסוכנת בלחץ הדם. ירידת לחץ הדם גורמת לזרימת דם שאינה מספקת לתאי הגוף ופוגעת בתפקודם. מצב זה הוא מסכן חיים, מכיוון שבמצב שבו אספקת הדם אינה טובה, כמות החמצן המגיעה לתאים גם היא אינה מספיקה. כתוצאה מכך התאים מתים, תפקוד האיברים נפגע ועלולה להתרחש קריסת מערכות.

סימני ההלם הם: חיוורון, הזעה, עור קר ולח, דופק מהיר וחלש, נשימה לא סדירה, תפוקת שתן ירודה, שינויים במצב ההכרה עד למוות.

מהן הסיבות להלם?

קיימים כמה סוגי שם הלם, וכל אחד מהם נגזר מהגורם הראשוני להלם, אך התוצאה של כולם זהה- הפרעה באספקת הדם והחמצן לתאים.

סוגי ההלם העיקריים:

  1. הלם תת-נפחי: הלם בשל ירידה בנפח הדם. הירידה יכולה להיגרם מדימום ואיבוד דם, איבוד נוזלים כתוצאה מהקאות ושלשולים והתייבשות או הזעה.
  2. הלם לבבי (קרדיוגני): הלם בשל ירידה בתפוקת הלב. עשוי להיגרם כתוצאה מאוטם בשריר הלב, הפרעת קצב או בעיות מחוץ ללב. הפגיעה בשריר הלב גורמת להזרמת דם פחות טובה לגוף, ומכאן הירידה באספקת הדם הנדרשת לגוף.
  3. הלם זיהומי (ספטי): הלם הנגרם מהרחבת כלי דם בשל זיהום, מה שגורם לירידה חדה בלחץ הדם ולכך שפחות דם מגיע לרקמות.
  4. הלם אנאפילקטי (אלרגי): הלם בשל תגובה אלרגית קשה של הגוף לאלרגן כלשהו. במהלך התגובה האלרגית, מתרחשת הרחבה של כלי הדם, שגורמת לירידה בלחץ הדם והפרעה באספקת הדם לרקמות.

קיימים עוד סוגים רבים של הלם, אך אלו העיקריים.

כיצד ניתן לאבחן אדם כסובל מהלם?

ניתן לאבחן אדם כסובל מהלם בעיקר על ידי התבוננות והתייחסות לתסמיניו.

כיצד מטפלים בהלם?

הטיפול בהלם חייב להיות מהיר וממוקד, מכיוון שמדובר במצב מסכן חיים. ללא הטיפול הנכון אדם עלול להדרדר לקריסת מערכות ואף מוות.

תוכלו ללמוד עוד על הנושא המרתק והחשוב הזה בלומדה המתוקשבת שלנו בנקר מדיק. המצב הרפואי הזה עלול לפגוש אותנו בכל תחומי החיים, אם מדובר באדם הסובל מהתקף אלרגיה, אדם הנפגע בפיגוע ומאבד דם או אדם הסובל ממחלות לב. לכן, ידיעת הנושא ודרכי הטיפול הספציפיות לכל סוג של הלם הוא חשוב ובעיקר מציל חיים.