0

האם החייאה היא פעולה אפקטיבית?

מהם ההבדלים בין סוגי ההחייאות, ומהי החייאה?

החייאה היא אוסף פעולות מלאכותיות הנעשות באדם מחוסר נשימה ודופק ומטרתם היא להשיב את הפעילות התקינה של הלב והריאות או לפחות לשמור על רמת חימצון סבירה בגוף עד להגעת צוות רפואי מיומן.

קיימים 2 סוגי עיקריים של החייאה:

החייאת (BLS Basic life support) והחייאת ALS (Advenced life support).

מהי החייאת BLS  (החייאה בסיסית)?

החייאה בסיסית זו כוללת שמירה על ביטחון המטפל והמטופל, התרשמות ממצב ההכרה והנשימה, קריאה לעזרה ולהבאת דפיברילטור ועיסויים.

החייאה בסיסית יעילה מעלה את סיכויי ההישרדות של הנפגע פי 3.

מהי החייאה ALS (החייאה מתקדמת)?

ההחייאה המתקדמת נעשית על ידי איש מקצוע שהוסמך לכך כמו רופא או פרמדיק. פרוטוקול ההחייאה המתקדמת כולל שימוש בתרופות החייאה, מוניטור לניטור הסימנים הפיזיולוגים ואפילו פרוצדורות כמו הנשמה באינטובציה.

אז מהי ההחייאה היעילה ביותר?

לשאלה זו אין תשובה חד משמעית, וכדי לנסות לתת תשובה נסתכל על מה המטרות של החייאה מוצלחת.

אדם הזקוק להחייאה נמצא במצב בו שריר הלב לא מתפקד/לא מתפקד בצורה מספקת. במצב כזה הזרמת הדם לגוף לא טובה וחמצן לא מגיע לתאי הגוף, ובהם רקמת המוח. תאי המוח אינם מתחדשים, ולאחר 4 דקות ללא חמצן הם מתחילים למות.
הרקמות המתות יוצרות נזק מוחי שהולך ומחמיר, עד השלב שבו הוא עלול לדרדר את מצב הנפגע ולגרום למוות.

המטרה של החייאה היא להמשיך את הזרמת הדם והחמצון של הרקמות ובהן רקמת המוח, כדי למנוע מוות של תאים שיגרום לנזק מוחי.

כלומר, החשיבות העליונה בהחייאה היא להתחיל אותה במהירות. זמן ההגעה של צוות רפואי מוסמך הוא למעלה מ-4 דקות. ולכן גם אם פרמדיק יגיע ויתחיל בהחייאה מתקדמת לאחר רבע שעה, סיכויי הנפגע לשרוד קלושים.

לסיכום, מילת המפתח בהחייאה היא המהירות. החייאה בסיסית שכוללת עיסויי לב ונעשית קרוב למועד ההתמוטטות היא מצילת חיים ויותר נכונה מהחייאה מתקדמת שתגיע מאוחר יותר.

הוכחה לכך ניתן לראות בנתון הבא שפרסם ארגון הלב האמריקאי: סיכויי ההישרדות מאירוע לבבי מחוץ לבית-החולים בארצות הברית עמדה בשנת 2003 על 4.5%. לעומת זאת, במקומות הומי אדם, בהם שהו אנשים שאומנו לבצע החייאת לב ריאה בסיסית והשכילו לעשות זאת תוך 3-5 דקות מזמן ההתמוטטות, שיעור ההישרדות עלה ל-49% – 75%.

אז מהי ההחייאה היעילה ביותר? נכון לומר ששילוב של שתי סוגי ההחייאות- הבסיסית והמתקדמת בצורה נכונה הוא זה שימקסם את סיכויי ההישרדות של הנפגע ויציל את חייו.
הגעה מהירה לנפגע וביצוע החייאה בסיסית טובה שכוללת קריאה לעזרה, הבאת דפיברילטור וביצוע עיסויי לב. לאחר מכן, המתנה להגעת פראמדיק שיבצע החייאה מתקדמת שכוללת שימוש בתרופות, מכשירים ופרוצדורות מצילות חיים.