0

מהו התקף חרדה?

התקפי חרדה

למצבנו הנפשי חשיבות רבה, ומחקרים רבים הוכיחו שלמצב הנפשי קשר הדוק למצבנו הגופני.

המצב הביטחוני בימים האחרונים העלה את המודעות להתקפי חרדה ולטיפול בהם. במאמר הבא נלמד על מהו התקף חרדה, מה תסמיניו וכיצד ניתן לסייע לאדם הסובל מחרדה.

מה היא חרדה?

חרדה היא מצב פסיכולוגי ופיזיולוגי בו האדם חש פחד ואי שקט פיזי ונפשי, בשל מחשבה שמשהו רע עומד לקרות. המחשבות עשויות להיות על איום ממשי וגם על איום דמיוני שאינו ממשי.
ההבדל בין פחד לחרדה הוא שפחד הוא תגובה לסכנה ממשית ומוחשית, בעוד שחרדה היא חשש מדבר שלאו דווקא ממשי, שאינו נשלט ובלתי נמנע.

מהו התקף חרדה?

התקף חרדה או התקף פאניקה הוא התקף קצר של פחד עז ופתאומי המופיע יחד עם מגוון תסמינים פיזיים (דופק מהיר ומורגש, זיעה, נשימות מהירות, תחושת חום וסחרחורות), מבלי סיבה חיצונית סבירה. ההתקף מגיע לשיאו לאחר כחמש עד עשר דקות ועלול להימשך עד כמה שעות. התקפי חרדה הם חוויה אינה נעימה ומאיימת לאלו החווים אותם. לעיתים נדרשות כמה שעות או ימים להתאוששות מלאה מהם.

מהם תסמיני התקף חרדה ומדוע הם נגרמים?

במצב חרדה, מגיבה המערכת הגופנית הנקראת המערכת הסימפתטית. מערכת זו אחראית להכין את הגוף להתמודדות עם מצבים מסוכנים ומאיימים. בשעה מסוכנת, המערכת מפרישה אדרנלין ומעבירה את גוף למצב דריכות ומוכנות.

במצב חרדה, למרות שאין סכנה מוחשית או ממשית, המערכת הזו מופעלת “לשווא” ומציפה את הגוף באדרנלין. האדרנלין גורם לתסמינים הבאים:

פעימות לב חזקות, דופק מהיר, הזעה, רעד, כאבים בחזה, בחילות, סחרחורת, נימול בגפיים ופחד גדול.

כיצד ניתן לסייע לאדם הנמצא בהתקף חרדה?

התערבות מהירה ונכונה יכולה לסייע לאדם הסובל מחרדה להתאושש במהירות, להפסיק את תחושותיו הקשות ואף למנוע התדרדרות של המצב להפרעה נפשית.

כשמזהים אדם הסובל מחרדה, ניתן לבצע התערבות יעילה על פי השלבים הבאים (על פי משרד הבריאות):

  1. מיקוד– מקדו את האדם בכם, והדגישו בפניו “אתם לא לבד, אני כאן איתכם!”
  2. עידוד– דרבנו את האדם לבצע בעצמו פעולות פשוטות. חוסר אונים מגביר את תחושת החרדה, עודדו את האדם שמולכם לבצע פעולות כמו ליצור קשר עם קרובים או לאסוף את חפציו.
  3. שאלה– שאלו שאלות פשוטות שיגרמו לחשיבה, כמו “כמה זמן אתה כאן? לאן אתה צריך להגיע?”
  4. הבנייה– הסבירו לאדם מולכם את סדר האירועים. חרדה יוצרת תחושת בלבול הבניית סדר האירועים תסייע להפחית אותו. בנוסף, הדגישו שהאירוע המאיים הסתיים.

לסיכום, התקף ותחושת חרדה היא מצב גופני ונפשי אינו נעים, הגורם לסבל רב לחווה אותו. חשוב לדעת כיצד להתערב ולסייע לאדם הסובל מחרדה, במיוחד בימים מתוחים כמו הימים האחרונים. התערבות נכונה יכולה למנוע סבל רב והתדרדרות של המצב.