0

עילפון – האם זה מסוכן ולמה זה קורה?

עילפון – האם זה מסוכן ולמה זה קורה?

עילפון הוא מצב רפואי די נפוץ, כ-35% מהאנשים יחוו אותו במהלך חייהם. התופעה הזו מתרחשת בדרך כלל לא התרעה מוקדמת, וגוררת אחריה לחץ ואי נוחות רבה למתעלף ולסביבתו.

במאמר הבא נלמד לעומק על התופעה, מדוע היא מתרחשת, האם היא מסוכנת וכיצד ניתן לסייע לאדם קרוב שהתעלף.

אז מדוע אנשים מתעלפים?

עילפון הוא מצב של אובדן הכרה זמני הנגרם בשל זרימת דם מופחתת למוח. הירידה בזרימת הדם פוגעת בתפקוד של מערכת העצבים שמפקדת על הדופק ולחץ הדם, וגורמת לאובדן טונוס השרירים (מתח השרירים). אובדן טונוס השרירים גורם לנפילה והתמוטטות האופיינית לעילפון.
לאחר כמה שניות בדרך כלל המתעלף מתאושש באופן ספונטני ועצמאי.

הסיבות העיקריות לעילפון הן:

  1. התקף וזו-וגאלי – הסיבה השכיחה ביותר להתעלפות.
    בעילפון מסוג זה, עצב הווגוס, השייך למערכת האחראית על תחושת הרוגע בגוף מעוצבב יתר על המידה וגורם לעילפון. עילפון כזה מתרחש בעקבות מתח, בהלה, אירוע קשה או כאב עז. בעקבות אירוע קשה כזו מתעוררת המערכת הסימפתטית וכדי לאזן אותה, עצב הווגוס פועל יתר על המידה וגורם לעילפון.
  2. עילפון על רקע לחץ דם נמוך – לחץ דם נמוך עלול להיגרם מהתייבשות, תרופות, סוכרת ועוד. עילפון כזה עלול להיגרם משינוי תנוחה פתאומי כמו קימה משכיבה.
  3. עילפון על רקע לבבי – נגרם בשל ירידה פתאומית בתפוקת הלב. גורמים לעילפון כזה יכולים להיות האטה בקצב הלב, הפרעות קצב ואף אוטם בשריר הלב. התעלפות כזו היא מסוכנת ומחייבת טיפול רפואי דחוף.
  4. עילפון בשל גירוי עורקי הצוואר – בעורקי הצוואר קיימים חיישנים שמסדירים את זרימת וקצב הדם הזורם אל הראש. אצל חלק מהאנשים, בעיקר מבוגרים, קיימת רגישות של החיישנים בעורקים האלו. לכן גירוי שלהם, כמו סיבוב חד של הראש לצד, לבישת צווארון לחוץ או מגע חזק באיזור עלול לגרות אותם, ולגרום להתעלפות.

מה לעשות אם אדם לידי מתעלף?

הטיפול בעילפון הוא פשוט ויעיל.
יש להרים את רגלי המעולף, לוודא שנתיב האוויר שלו פתוח. בנוסף, ניתן לשחרר בגדים לוחצים ולהשכיב אותו על גבו.

לאחר העילפון יש לוודא שהנפגע אינו נחבל בעת הנפילה, ולדאוג לבירור סיבת העילפון. שכן חלק מהסיבות עלולות להיות מסכנות חיים ומחייבות קבלת טיפול רפואי.

כאשר אדם סובל התעלפויות חוזרות ונשנות, עליו להימנע מאותם גירויים שעלולים לגרום לעילפון כמו לבישת בגדים לוחצים, עמידה ממושכת, או חוסר שתיית נוזלים.

 

לסיכום, עילפון הוא אמנם אינו מסכן חיים בדרך כלל, אך גורם לסיטואציה מלחיצה ולא נעימה למתעלף וסביבתו. לכן, ידיעת הגורמים לעילפון והטיפול בו עשויים להפחית במידה רבה את חוסר הנעימות הכרוכה באירוע.

אתם מוזמנים להיכנס לאתר נקר מדיק ולקרוא עוד על עילפון והטיפול בו בלומדה המתוקשבת שלנו, כמו כן להגיע למפגש מעשי ובו נתרגל את הטיפול באדם מתעלף. כך תוכלו לעזור לאדם במצוקה.