0

אחת ולתמיד – מה ההבדל בין מגיש עזרה ראשונה, חובש ופרמדיק

מה ההבדל בין מגיש עזרה ראשונה, חובש ופרמדיק?

מצד אחד, כל אחד מהם יעניק לנו טיפול רפואי במידת הצורך, אך מצד שני מדובר בשלושה תפקידים שונים מהותית אחד מהשנים, ולכל אחד מהם זמני הכשרה שונים.

במאמר הבא נסביר על כל תפקיד, סמכויותיו וההבדלים בינו לבין שאר התפקידים.

מגיש עזרה ראשונה-

מגיש עזרה ראשונה או מע”ר בקיצור, או כששמו כן הוא- מגיש עזרה ראשונה.

מע”ר הוא מי שעבר קורס בהיקף 44 או 60 שעות אקדמיות בחברה המאושרת על ידי משרד הבריאות. במהלך קורס זה הוא ילמד על נושאים שונים הכוללים טיפולים במקרי חירום, אנטומיה ועוד.

בסמכות מע”ר לבצע טיפולים שאינם פולשניים כמו לדוגמא להניח חוסם עורקים, לבצע החייאה ועוד.

חובש-

ההגדרה לחובש היא אדם המיומן ומומחה במקצוע רפואת החירום, אשר מוכשר בנוהלי העבודה הקלינית והמנהלית. חובש נותן עזרה ראשונה מתקדמת מזו של המע”ר ומועסק על ידי חברות עזרה ראשונה כמו מד”א ואיחוד הצלה.

במסגרת תפקידו של החובש הוא מוסמך לתת טיפול מתקדם מזה של המע”ר, הכולל חבישות וקיבועים, החדרת עירויים ומתן חיסונים וגם טיפול במחלות יומיומיות.

בארץ, כדי להיות מוסמך כחובש על אדם לבצע קורס ארוך (כ-3 חודשים) ובו נלמדים נושאים שונים מאנטומיה ופיזיולוגיה של גוף האדם ועד טיפול מתקדם שלעיתים כולל עזרה לרופא ופרמדיק ואף שימוש בתרופות.

פארמדיק-

פרמדיק זוהי הסמכות הבכירה ביותר מענף רפואת החירום. זה אדם שממעניק טיפול רפואי מתקדם במתאר שדה (כלומר, שלא במסגרת בית חולים).

במסגרת תפקידו, מבצע הפרמדיק הערכה ראשונית של מצב החולה או הפצוע ומאבחן ומעניק טיפול חירום רפואי בהתאם. בסמכות פרמדיק לתת תרופות, החזר נוזלים, לבצע ניתוחים שונים, לבצע הליכים פולשניים ובלתי פולשניים (כגון, לצורך אבטחת דרכי הנשימה). לעיתים קרובות, יבוצע הטיפול תוך כדי פינוי המטופל למתקן רפואי.

סמכות נוספת שיש לפרמדיק היא ניהול מצבי אסון ואירועים רבי-נפגעים במגוון רחב של מתארים.

ההכשרה של פרמדיק היא או דרך קורס של שנה וחצי שמועבר בצה”ל או דרך תואר ראשון ברפואת חירום.

מהן אפשרויות התעסוקה של כל אחד?

עבור פרמדיק אפשרות התעסוקה הרלוונטיות ביותר היא בחברות הנותנות עזרה ראשונה כמו מד”א איחוד הצלה ועוד. בנוסף, בשל סמכויותיהם הגדולות יש אפילו בתי חולים ומרפאות המעסיקות פרמדיקים.

עבור חובשים ישנן אפשרויות תעסוקה רבות, מליווי טיולים ועבודה בחברות כמו מד”א ועוד ועד שמירה באירועים גדולים וטיפול בחולים.

עבור מע”רים, אפשרות התעסוקה הן גדולות גם כן. עבור מע”ר ללא הכשרה נוספת, ליווי טיולים הוא אופציה מעולה.

 

איפה ניתן לבצע קורס מע”רים?

תוכלו לבצע קורס בהיקף 44 שעות ובהיקף 60 שעות אצלנו בנקר מדיק.

בחברה שלנו קיימת האופציה לבצע את הקורסים בצורה חצי מתוקשבת- דרך לומדה מקוונת שנשלח אליכם, אותה תוכלו לבצע בזמנכם הפנוי ובקצב המתאים לכם. בלומדה זו מוסבר בצורה פשוטה ונוחה ללמידה כל החומר העיוני אותו תצטרכו לעבור. בנוסף, נציגינו יהיו זמינים במידה ויעלו שאלות מקצועיות או טכניות. לאחר שתסיימו את הלומדה תגיעו למפגש מעשי ובו מדריך מטעמנו יסביר לכם וידגים על הנושאים האלו.

כדי ללמוד עוד על הנושא מוזמנים להיכנס לאתר שלנו